BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, April 28, 2009

~perpisahan terakhir....

Perpisahan Terakhir
oleh ....Siti Rohani


”Ani, Ani, Aku ada berita gempak untuk kau!” Jerit Zati.

”Kau ni bisinglah, kan aku dah kalah. Eeeii, siap kau ’Hulk’, nanti aku belasah kau balik.”

”Cuba kau tengok surat khabar ni. Kau tengok tajuk utama akhbar tu.” Tatkala aku menatap helaian pertama yang terpampang di depan mataku, air mataku tidak dapat di bendung lagi. Keratan gambar yang ditonjolkan sudah jelas menunjukkan rahsia yang tersirat di sebalik tinta penulis.

”Ya Allah, aku tidak sangka kau sememangnya bermaksud begitu Izzah.”

*****

”Assalamualaikum, nama saya Nurul Izzah bin Arifin. Anda semua boleh panggil saya Izzah.” Pengenalan yang cukup rinkas. Tetapi bagi kelas 3 Al-Razi, pengenalan tersebut sudah cukup menyeluruh untuk kami mengenal Izzah.

”Hai Izzah, nama saya Nurhany Nadirah. Awak boleh panggil saya Ani.”

Pada waktu itu, aku adalah orang pertama yang menghulurkan salam persahabatan. Tempat aku yang tiada penghuni telah diisi oleh seorang insan bernama Izzah. Semenjak kehadiran Izzah, hari-hariku bertambah cerah dan berwarna-warni. Izzah menjadi temanku yang setia. Dia bukan sahaja terlalu istimewa untukku, malahan turut mendapat tempat di hati guru-guru dan rakan-rakan.

”Izzah, kau nak pergi main badminton tak dengan aku?” Tanyaku.

”Emmm... rasanya tak bolehlah. Aku ada hal. Lain kali lah Ani.”

Keesokan harinya, matahari muncul lagi menandakan permulaan hidup baru bagiku. Setiap hari, aku akan pergi sekolah dengan penuh keazaman,

”Menuntut ilmu untuk menuntut keredhaan Illahi.” Ibuku selalu berpesan agar aku sentiasa mengamalkan ilmu yang aku pelajari.

Ibarat pokok tiada berbuah. Peribahasa ini sentiasa tersemat dalam diriku sebagai pedoman hidupku. Dalam ketika aku sibuk mengelamun, tiba-tiba terdetik suatu perasaan dalam diriku.

”Apasal Izzah ni tak datang lagi. Tak pernah dia lewat sebegini.”

Tidak lama selepas itu, guru kelasku masuk ke kelas kami dengan air muka yang sukar ditafsirkan.

”Saya harap kamu semua dapat sedekahkan Al-fatihah untuk arwah ibu bapa Izzah yang meninggal dunia semalam.”

Bagaikan guruh berdentum, aku teringat wajah gelisah Izzah petang semalam. Rupa-rupanya Izzah sudah dapat meneka sesuatu yang buruk akan berlaku.

Tidak semena-mena air mataku jatuh menitis mengenangkan nasib Izzah tanpa ibu bapa di sisi.

*****

”Hoi, kau termenung apa? Kau ingat aku eh?” Sapa Izzah.

Aku terkebil-kebil memandang Izzah.

”Eh, kau okey ke Izzah?” Tanyaku pada Izzah. “Okeylah, yang pergitu biarlah, aku tetap kena teruskan hidup ini.” ”Habis tu, kau duduk dengan siapa sekarang?” ”Aku duduk dengan keluarga mak cik aku.”

Izzah tetap Izzah. Senyuman manis tidak pernah lekang dari bibirnya. Wajahnya yang ceria tidak pernah pudar dan tetap memancarkan pelangi-pelangi indah buat kami berdua.

*****

Lima bulan berlalu, Izzah mulai berubah. Dia bukan lagi seorang gadis yang ceria, tetapi bertukar menjadi kepada seorang yang pendiam dan sentiasa mengasingkan diri dari aku dan rakan-rakan.

”Izzah, kau tak sihat ke? Aku tengok muka kau pucat aje.” ”Aku okeylah Ani, kau tak payahlah risau.” ”Aku bukannya apa, tapi akhir-akhir ni aku tengok kau dah tak macam dulu. Aku rindu kat Izzah yang sebelum ni.” ”Setiap orang akan berubah Ani. ‘Same goes to me’.”

“Baiklah, aku terima alasan kau tu. Tapi, kalau kau ada masalah kau boleh jumpa aku bila-bila masa aje.” ”Terima kasih Ani.” ”Izzah, jom pergi joging.” Ajak aku ”Jomlah, kitapun dah lama tak joging.”

Suasana petang yang hening itu bertambah bisu melihat kemurungan dan kegelisahan dalam diri Izzah. Tiba-tiba. ”Uwek, uwek.” Aku terkaku apabila melihat Izzah muntah dihadapanku. Lantas, aku mendapatkan Izzah dan membantunya. Tidak semena-mena Izzah memelukku dan menangis dibahuku.

”Sebenarnya Ani, aku mengandung.” ”Astaghfirullahalazim, anak siapa Izzah.” ”Aku malu Ani. Aku dirogol.... dengan... pak cik aku.” “Bila hal ni terjadi Izzah?” Aku bertanya padanya dengan nada simpati. “Perkara ni terjadi dua bulan yang lalu. Lepas tu, pak cik aku dia bertindak lebih berani. Dia ugut aku Ani.” Izzah mengogol kesedihan.

“Aku rasa nak bunuh diri Ani. Aku tak layak hidup kat dunia ni. Aku dah tak suci.” Izzah menjerit.

”Apa yang kau cakap ni Izzah. Dosa besar Izzah kau buat macam tu. Aku rasa baik kau jumpa dengan kaunselor.”

Pada mulanya Izzah tidak bersetuju dengan rancanganku. Namun, setelah berkali-kali aku memujuknya, akhirnya dia akur dengan cadanganku.

*****

Izzah mengalami konflik dalam dirinya. Dia sudah menjadi benci terhadap lelaki. Kadangkala, Izzah cuba untuk membunuh diri tetapi sempat diselamatkan oleh guru-guru. Aku berasa sedih dan simpati mengenangkan nasib yang melanda dirinya.

“Ani, jom kita tengok wayang nak? Lepas tu, kita jalan-jalan kat tempat yang kita selalu pergi tu.” Tegur Izzah kepadaku.

Aku terpana melihat wajah Izzah yang ceria. Pelik! Izzah sudah kembali seperti dulu.

”Oh, okey! Nanti kejap, aku nak bersiap-siap.”

Pada fikiranku, mungkin Izzah sudah dapat menerima takdir yang menimpa dirinya. Setelah pak cik Izzah ditangkap polis, aku dapat melihat riak wajah Izzah yang gembira dengan kejadian tersebut.

“Ani, lepas ni belajar betul-betul. Demi ibu dan ayah. Kalau kita tak jumpa lagi nanti, Ani pandai-pandailah jaga diri. Izzah sayang Ani.”

“Kenapa Izzah cakap macam tu? Kenapa Izzah dah tak nak jumpa Ani lagi ke?” Aku bertanya dengan nada yang sedikit risau.

Izzah hanya tersenyum sahaja memandangku. Serba sedikit, perasaan tidak senangku beransur hilang apabila melihat senyuman yang terukir di bibirnya.

*****

“Ani, kau okey tak? Dah lah tu, biarkan dia pergi.” Zati menenangkan diriku.

”Tapi, aku tak sangka dia akan mati dalam keadaan begini.” Aku membaca ayat yang terpampang di hadapan surat khabar tersebut, ’Remaja 15 tahun mati, bunuh diri dirumahnya semalam.”

Air mataku mengalir laju. Sesungguhnya, aku sayang akan Izzah. Lapan bulan bersamanya, mengajar aku akan erti kehidupan. Suasana hening pada petang itu dipenuhi dengan kalimat-kalimat Allah yang terbit dari seorang sahabat khas untuk rakannya Izzah.

0 bicara: